Uniek project, omdat we voor het eerst werken met een volledig elektrische boorstelling aan 103 inpandige boringen.
Uniek werk: 103 inpandige boringen met elektrische boorstelling
Een uniek werk in het Belgische Mortsel, vlakbij Antwerpen. Niet alleen omdat we de werkzaamheden hier inpandig uitvoeren. Maar vooral omdat we voor het eerst werken met een volledig elektrische boorstelling. Een mooie uitdaging die we graag voor onze opdrachtgever HMVT met beide handen aanpakken. Samen met onze opdrachtgever HMVT is er een uitvoerige voorbereiding aan vooraf gegaan. We wilden zeker weten dat het zou slagen. De uitdaging was om dit inpandig te doen met een boorstelling die in de kelder onder de (winkel)panden past én tegelijkertijd krachtig genoeg is om de boringen te doen.
Slechts 2,48 meter hoog, maar een echte krachtpatser
In onze werkplaats hebben we de afgelopen maanden zelf een boorstelling omgebouwd die volledig elektrisch is. Daarnaast is deze boorstelling demontabel gemaakt waardoor hij makkelijk is aan te passen aan kleinere ruimtes. Onze collega Pedro Veulings bouwde eigenhandig een diesel gedreven boorstelling om naar een elektrisch aangedreven exemplaar. We wisselden niet alleen naar een elektrische boorstelling. De boorstelling moest ook demontabel zijn en niet te zwaar zijn zodat deze via een inpandige lift naar de kelder kan. In verband met de afmetingen van de kelders onder de panden moest de boorstelling in meerdere delen worden gebouwd. En uiteraard redelijk makkelijk en snel uit elkaar en in elkaar te zetten zijn. De boorstelling bestaat nu uit drie delen zodat je met die delen door deuren en (kleinere) tussenruimtes kunt. Eenmaal in de ruimte bouw je de boorstelling op en kun je aan de slag.
Tot slot moest de boorstelling krachtig genoeg zijn om de boringen te kunnen doen. Voor de sanering is een groot boorvermogen vereist met betrekking tot de diameter, diepte en stedelijke ondergrond. Samen met onze boortechnicus Dennis Bisschop hebben we daarom gekozen voor een geoptimaliseerd avegaar systeem. Voor dit type thermische sanering werkt dit het beste. We hebben dat vooraf uitvoerig getest. Al snel bleek dat het zowel voor onze boormeesters als voor de booractiviteit uitvoerbaar was.
Een uitdaging die ons past
Voor onze opdrachtgever HMVT zijn we begin april 2023 gestart met de werkzaamheden in Mortsel. We voeren de grondboringen uit en installeren elektrodes. Deze plaatsen we op een diepte van bijna 10 meter onder maaiveld. Er zijn zes verschillende types elektrodes, die zijn aangepast op specifieke zones in de bodem. De boordiameters waarmee we werken, zijn 260 mm (buitenzijde) en 180 mm (binnenin). Normaal zou je met een kleine boorstelling als deze een buis met een diameter van 80 a 100 mm hebben. Als wij klaar zijn, kan onze opdrachtgever starten met de bodemsanering. De elektrodes zijn onderdeel van het saneringssysteem van HMVT waarmee de verontreinigde bodem wordt gesaneerd. Dat gebeurt door elektrische weerstandsverwarming. Elektrische stroom wordt door de grond en het grondwater geleid. In elk boorgat komt een zogenaamde vapour recovery filter waardoor je dampen kunt afzuigen. Daarnaast komen er extra vapour recovery putten om de afzuiging aan de randen te optimaliseren. Dit is een beproefde methode waarbij meer dan 99% reductie van de verontreiniging mogelijk is.
Een tevreden opdrachtgever
Namens HMVT is Jack van Rossum verantwoordelijk voor dit project: “Thermische bodemsaneringen zijn uitdagende projecten, waarbij vooral de boorwerkzaamheden een grote uitdaging zijn. Boren in kleine ruimtes en een kelder, met daarboven een winkel die open moet blijven. We hebben hiervoor vele boorfirma’s benaderd. En zijn uiteindelijk, net als bij eerdere thermische projecten, bij BoutenGeotron uitgekomen. Het was heel prettig om te ervaren hoe BoutenGeotron meedenkt, en zelf met ideeën komt om dit project te realiseren. We hebben hier samen tijd en geld in geïnvesteerd. Het resultaat mag er zijn: een compacte, elektrisch aangedreven boorstelling met een grote boordiameter. De machine kan op bijna alle plaatsen boren en wat opvalt is dat de machine zo stil is. Ook de omwonenden en OVAM zijn hier heel tevreden over. Daarnaast zijn wij ook heel tevreden over de boormedewerkers, ze werken netjes en secuur, waardoor ik alle vertrouwen heb dat de elektroden hun werk goed gaan doen.”
Duurzame toekomst tegemoet
Het werken met een elektrisch aangedreven boorstelling is goed bevallen. Door elektrificeren van het materiaal zorgen we voor meerwaarde tijdens de uitvoering. We hebben verregaande plannen om al ons materieel om te bouwen. Zo gaan we een duurzame toekomst tegemoet.