Middle section

Interview met Mustapha Braij over zijn werk aan de RijnlandRoute

“Over een lengte van ruim 1,5 kilometer hebben we ervoor gezorgd dat de bouwers op tien meter diepte droge voeten hielden. Het is geweldig om een bijdrage te mogen leveren aan zo’n fantastisch project.” BoutenGeotron-collega Mustapha Braij werkt al drie jaar mee aan de RijnlandRoute; een nieuwe, deels verdiepte wegverbinding van 14 kilometer lang (inclusief een 2,5 kilometer lange tunnel!) tussen Katwijk en Leiden. Een project waar hij graag over vertelt.

Mustapha, wat is jouw taak in dit project?

“Kort gezegd zorgen wij ervoor dat we het grondwater tijdelijk verlagen op het traject waar de RijnlandRoute verdiept wordt aangelegd. Daardoor houdt iedereen die aan dit deel werkt droge voeten. Maar we moeten er daarbij ook voor zorgen dat het grondwaterpeil in de verdere omgeving niét teveel daalt. Want dat zou negatieve effecten met zich mee kunnen brengen. Alleen op het werkterrein moest het grondwaterpeil verlaagd worden. Dat doen we door retourbemaling aan te brengen op een diepte van ongeveer 20 meter beneden bij het maaiveld. Bij een bemaling met retourbemaling kunnen we het grondwaterpeil op een bepaalde plek dus verlagen door het daar op te pompen en iets verderop weer in de bodem terug te brengen. Zo daalt de grondwaterstand in de omgeving niet of nauwelijks.” 

Video: een kijkje achter de schermen bij de RijnlandRoute

Wat maakt dit project voor jou zo bijzonder?

“De grootte. Meestal verzorgen we op een vaste plek de bemaling en blijft het een aantal weken of maanden staan. Maar bij dit project schuiven we steeds een stukje op. Het project is verdeeld in delen van ongeveer 250 meter. En eigenlijk is elk deel weer een project op zich. Het is altijd weer een verrassing wat je tegenkomt: wisselende grondwaterhoogtes, een net wat andere opbouw van de grond, dat soort dingen. Het is dus ook continu vooruitdenken en goed plannen."

"We hebben voor de bemaling van anderhalve kilometer in totaal 500 boringen gezet. Een gigantisch aantal. Het is een geweldige uitdaging, waarbij elke dag weer anders is. Je wilt niet weten wat we hebben moeten doen om dit te kunnen realiseren. Automobilisten die hier over twee jaar rijden zullen dat misschien niet beseffen, maar het is een enorme klus geweest.”

Waar ben je het meest trots op?

“Ik ben er enorm trots op dat wij als BoutenGeotron een bijdrage mogen leveren aan zo’n mooi en groot project, en dat alles goed is verlopen. Wij zijn ervoor om te zorgen dat ook anderen hun werk goed kunnen doen. Je wilt niet dat anderen op je moeten wachten. En dat is perfect gegaan. Het is de mooiste klus die ik ooit heb mogen doen. Als het over twee jaar is opengesteld voor verkeer, ga ik er zeker een keer overheen rijden. Dat wordt kippenvel!”

Hoe lang ben je hier nog aan het werk?

“Ons werk hier zit er bijna op. Andere bedrijven gaan dan verder met het afbouwen. Ik ga het hier wel missen hoor. Al die bouwers die hier net als ik al drie jaar lang bezig zijn, zijn een soort vrienden van me geworden. Maar het is ook mooi om op een gegeven moment te kunnen zeggen: ons werk is af, alles is goed verlopen en anderen kunnen er nu mee verder. Voor mij staat er een nieuwe, grote klus te wachten in Zeeland. Als het goed is, kunnen we daar in september mee starten. Ik heb er zin in: een nieuwe omgeving en een nieuwe uitdaging.”

Images

Over de RijnlandRoute

De RijnlandRoute is een nieuwe wegverbinding tussen Katwijk, via de A44, en de A4 bij Leiden. Met deze nieuwe route bouwt de provincie Zuid-Holland aan de economische versterking van de regio. De weg moet huidige knelpunten oplossen en de doorstroming in de regio Holland Rijnland garanderen, met name rondom Leiden en Katwijk.

Meer informatie over de RijnlandRoute is te vinden op www.rijnlandroute.nl.